donderdag 3 augustus 2017

Manatees!!!!

Woensdag 2 augustus / 86 °F (30°C)

Vandaag gingen we meteen na het ontbijt op pad met als doel: Blue Spring State Park. We hadden gelezen dat je hier lekker relaxed kon tuben (dobberen op een band) op een helderblauw beekje.

Daar aangekomen was de natuur werkelijk prachtig, achter een park met picknicktafels lag een vlonder van waaraf je kon zwemmen in het helderblauwe water.

Maar er wachtte ons nog een grotere verrassing: een groep van 6 manatees (zeekoeien). Wauw!!! Echt super, normaal gesproken zijn deze er alleen zo tussen november en maart, dus wij hadden niet verwacht deze tijdens onze vakantie nog ergens te kunnen zien. We hadden alleen de zwemkleding nog niet aan dus snel met de voetjes in het water en de GoPro in het water om ze op camera vast te leggen. Toen Mads net zijn zwembroek aan had om met de GoPro in de hand zwemmend de manatees de gaan filmen, kwam de park ranger er aan en haalde iedereen in dat deel van het beekje er uit. Ook de GoPro mocht niet meer het water in. Gelukkig hadden we al wat beelden kunnen maken! Maar ook vanaf de vlonder was het fantastisch om naar deze machtige beesten te kijken.

We bleven een hele tijd staan kijken, fotograferen en filmen en besloten toen het water op te gaan in een kano. Dat stond op Mads zijn wensenlijstje voor deze vakantie en hier leek het de prima plek, lekker rustig water en een prachtige omgeving. We moesten hiervoor met de auto een klein stukje verder het park inrijden. We besloten de kano voor een uur te huren ($14 voor een uur, $28 voor een halve dag). We kregen een plattegrond mee en konden 3 richtingen uit. Eerst peddelden we terug naar het beekje waar we net ook waren, daar was het zo mooi! Na een tijdje keerden we weer om en zagen toen nog een keer de manatees. Hier vanuit de kano mooie beelden kunnen maken onder water. Ze zwommen heerlijk rustig om onze kano heen.

Daarna zijn we richting de St. Johns River gevaren. Een rustige, brede rivier met mooi begroeide oevers. Er zitten ook alligators in deze rivier, maar die hebben we tijdens onze tocht (gelukkig) niet gezien. Wel een grote en kleine schildpad!

Na een uurtje leverden we de kano weer in en aten onze meegenomen broodjes op bij één van de vele picknicktafels. Er waren wel wat mensen in het park, maar het was er heerlijk rustig. Volgens de mannen van de kanoverhuur was dit in het weekend wel anders, dan was het echt superdruk. Maar goed dus dat wij een doordeweekse dag hadden uitgekozen om dit park te bezoeken.

Omdat het pas net middag was en we redelijk dicht bij Orlando waren, besloten we nog even door te rijden naar Winter Park, een wijk van Orlando die ook op ons to do-lijstje stond. Het was net als Celebration (wat we 2 jaar geleden bezochten) een dromerig plaatsje met één winkelstraat. Het zag er allemaal gelikt uit, maar echt spannend was het niet. Het ijsje dat we kochten bij Peterbrooke Chocolate was echter zeer de moeite waard. Deze portie was zelfs voor ons kleine ijsmonster te groot (en we hadden niet eens een grote besteld).

We liepen de winkelstraat door en nog even richting het meer, maar zaten ook al redelijk snel weer in de auto. Dan nog maar even een stop bij Winter Park Villages waar ook een Cheesecake Factory zit. Dit restaurant stond de vorige keer in Florida ook al op ons wensenlijstje, maar om de één of andere reden zijn we er toen nooit geweest. Het was eigenlijk nog niet echt etenstijd (net 15.30 uur), dus liepen we nog even langs de winkels, maar echt top was het niet. Dus toch maar gewoon naar binnen in het restaurant. De menukaart was echt mega, hoe moest je hier nu iets uit kiezen... Echt veel honger hadden we echter niet, dus we besloten een paar voorgerechten te nemen om samen te delen; een quesadilla, wraps met avocado en een soort van loempiaatjes met kip. Maar al wel lekker uitgebreid de menukaart bekeken voor vrijdag, dan willen we er in Jacksonville nog een keer gaan eten, maar dan vantevoren niet zo'n dikke ijs naar binnen werken...

Het smaakte allemaal heerlijk, kan me voorstellen dat veel andere Amerika-fans in hun reisverslag schrijven dat dit één van hun favoriete restaurants is. Natuurlijk staat de keten bekend om haar cheesecakes, maar die kregen we echt niet meer weg. Dus besloten we 2 punten mee te nemen voor vanavond bij de koffie (nou ja, thee eigenlijk).

Tegen 18.00 uur waren we weer terug bij het huis en Mads dook meteen weer het zwembad in. Het blog werd bijgewerkt en we speelden een paar potjes Uno. Mads wilde geen taart (die eet zich helemaal klem aan de Oreo koekjes), dus wij peuzelden deze lekker bij de thee op. We hadden een Red Velvet Cheesecake en een Lemon Meringue Cheesecake. Ze waren echt verrukkelijk, maar wat een porties zeg! En dan te bedenken dat ze eigenlijk bedoeld zijn als dessert voor na het eten, wie krijgt dan nog zo'n enorm stuk taart op???

Om ons niet helemaal misselijk te eten, besloten we een deel van beide taartjes terug te zetten in de koelkast, zodat we de rest morgen lekker kunnen opeten....

Wat een topdag was het weer!

P.s we hebben het licht gevonden, we weten nu hoe we makkelijk filmpjes kunnen uploaden, dus ook aan de verslagen van de vorige dagen zijn nog wat filmpjes toegevoegd!

1. Wat een geluk dat er manatees waren. Echt leuk om te zien.

2. Hoi, ik kwam jullie blog vandaag tegen op florida forum. Leuk om eens verslagen te lezen vanuit een andere uitvalsbasis. Wat supergaaf die manatees. Veel plezier nog!