donderdag 27 juli 2017

To Jeep or not to Jeep...

Woensdag 26 juli 2017.

Zoals gebruikelijk is de eerste nacht in de USA altijd een beetje lastig. Door het tijdsverschil ben je over algemeen iets vroeger wakker dan normaal (nog vroeger dus, in ons geval...). Rond 5:00 uur waren we er allemaal wel klaar mee en kon de vakantie beginnen. Dan duurt ie alleen maar langer zullen we maar zeggen! Eerst maar even het thuisfront gebeld en geappt dat we veilig en wel in Florida zijn aangekomen. We hadden besloten om maar ergens te gaan ontbijten, boodschappen hadden we nog niet. Het was echter nog wat vroeg en Mads wilde graag het zwembad testen; uiteindelijk zijn we lekker met zijn drietjes gaan zwemmen rond 07:00 uur. Het zwembad is echt groot, inclusief mini-waterval!

Toen op naar La Crêperie Kafé. Daar kon je volgens Trip Advisor en Yelp prima ontbijten. We waren er iets te vroeg, dus eerst maar even de nabij gelegen Publix (supermarkt) ingelopen. Yes, we zijn in Amerika!!! Nog niks meegenomen, anders zouden de boodschappen veel te lang in de auto liggen. Terug bij het restaurant was het inmiddels 8.50 uur en het zag er nog wel erg donker uit. Niks wees er op dat het om 9.00 uur open zou gaan. Omdat we inmiddels toch wel erg trek hebben (vanaf 3.00 uur alleen een kop thee en een Sultana op...) besluiten we om aan de overkant bij Denny's te gaan ontbijten. Lekker op z'n Amerikaans; pancakes met fruit en slagroom voor mij, sandwich met roerei en spek voor Harm en Mads ging op de gezonde toer met yoghurt en aardbeien. Zo, de dag kan beginnen!!!

Omdat Harm niet helemaal tevreden was met de huurauto, reden we eerst even naar de verhuurlocatie van Alamo op het vliegveld van Daytona. Onderweg komen we langs het NASCAR racecircuit en besluiten dat we daar later deze vakantie ook nog even langs gaan, wat ziet dat er indrukwekkend uit zeg. Bij Alamo lukt het: de Jeep Patriot wordt omgeruild voor een Mitsubishi Outlander en dolgelukkig vervolgt Harm zijn reis; ondanks het feit dat dit geen echte Amerikaan is...Op naar het strand van Daytona Beach!!! Eerst komen we langs Krispy Kreme waar ze volgens onze eerdere ervaringen in Florida de allerlekkerste donuts verkopen. Daar moeten we natuurlijk even stoppen en een doosje meenemen. De mannen eten er meteen smakelijk eentje op, ik zat nog iets te vol van het ontbijt.

Het strand van Daytona mag je met de auto oprijden, hoe leuk dat! Iedereen houd zich er keurig aan de regels, dus je hebt geen er last van. Iedereen zit of ligt super relaxed bij zijn auto of iets verder naar de zee toe. De zee geeft heerlijk verkoeling, de temperatuur is inmiddels aardig opgelopen. De zee is heerlijk schoon en het zand lekker zacht, geen zeewier of schelpen. We blijven zo'n twee uur lekker spetteren en zonnen en besluiten dan weer verder te rijden, terug richting Palm Coast over de Scenic Highway 1, helemaal langs te kust. Wat een mooie route!

Terug in Palm Coast willen we nog even naar de Target (andere supermarkt), maar we kunnen deze niet goed vinden en omdat de telefoon van Harm bijna leeg is (met de navigatie), besluiten we naar een andere te rijden (Wynn Dixie) om de eerste boodschappen te doen, zodat we morgen in iedere geval een ontbijt hebben. Terug bij ons huis, springt Mads meteen weer in het zwembad en genieten wij van een lekkkere koude cola met een heeeeerlijke donut.

We lezen en zwemmen wat en na een frisse douche is het tijd om te gaan dineren. Eerst rijden we nog even langs onze 3e supermarkt van vandaag, de Walmart. Ja, zo'n supermarkt zochten we! Echt megagroot met alles te koop wat je kunt bedenken. Behalve luchtbedden helaas... Maar Mads heeft wel een stoelverhoger voor in de auto, een bodyboard voor in de golven, een voetbal en een duikbril gescoord.... Morgen dan nog maar even op zoek naar een luchtbed.

Tenslotte rijden we naar de Outback om te eten. De vorige keer dat we daar gingen eten twee jaar geleden hadden we niet de beste ervaring hier. Toen waren we s'middags uitgebreid ergens gaan lunchen en hadden we als voorgerecht een blooming onion (een mega gefrituurde ui) en Harm ook nog een gefrituurd hoofdgerecht. We ontploften bijna. Maar deze keer was het heerlijk; hamburgers voor de mannen en spareribs voor mij. En extra leuk, de heerlijke cocktail die ik had, stond niet op de rekening!

Na het eten ging het kaarsje wel uit... Mads lag tegen 20.00 uur uitgeteld in bed en ik kon de luikjes om 20.30 uur ook niet meer open houden. Harm volgde niet veel later. Even een nachtje goed slapen en dan hebben we het nieuwe ritme denk ik wel weer te pakken. De eerste volle dag in Florida was top!