vrijdag 28 juli 2017

Dagje St. Augustin

Donderdag 27 juli.

Na een goede nacht waren we al enigszins gewend aan het tijdsverschil...Om 06:15 uur meldde Mads zich bij ons bed; dat lijkt al wat op onze thuissituatie! Een groot verschil met andere reizen die we gemaakt hebben is dat we deze weken in Palm Coast niet echt een vaste planning hebben gemaakt. Dat hoeft ook niet omdat we op één plaat verblijven. Dit gegeven leidde tot een korte vergadering tijdens het ontbijt onder onze veranda.

Over het huis zullen we later een speciaal artikel wijden inclusief foto's en video, dus blijf alert!

Na de vergadering was de uitkomst dat we de dag zouden doorbrengen in St. Augustin, volgens de boeken het oudste stadje van de USA. Dat heeft alles te maken met de strategische ligging t.o.v. de Cariben en Zuid-Amerika. Echter voor vertrek eerst nog even lekker in ons zwembad en daarna rustig douchen, aankleden en ready to go!

Met een volgeladen auto (strandstoelen, waveboard, camera's, zwemspullen) op pad voor een ritje van ongeveer 45 minuten. We besloten om via de oude highway A1A te rijden, deze gaat pal langs de de kustlijn, een hele mooie route dus. Rond 11:00 uur arriveerden we in St. Augustin; op zoek naar een parkeerplaats. We merkten  direct dat dit wel echt een toeristisch trekpleister is; veel toeristen en ook de welbekende Cruise America campers zijn gespot! Dit plaatsje draait om het fort  Castillo de San Marcos, wat ook beheerd wordt door de National Park Service van de USA. Na betaling van $ 20 konden we naar binnen en kreeg Mads een soort van speurtocht waarmee hij een echte badge kon verdienen als junior Ranger. De temperatuur was inmiddels aardig op gelopen tot ongeveer 34 °C en vrijwel windstil. Na een wandeling van een uurtje of 2 waren we toe aan een drankje en een broodje o.i.d. Daarvoor moesten we naar George Street, het hart van deze plaats. We hebben een lekker broodje gegeten bij the Spanish Bakery en vervolgens een topijsje bij Tedi. Daar kwamen we overigens ook voor het eerst sinds onze aankomst een Nederlandse familie tegen!

We vervolgden de wandeling door de straatjes en hebben ook nog even een kaarsje gebrand in de kathedraal, een soort van traditie tijdens onze vakanties. Alle gebouwen hebben overigens een aparte stijl van bouwen, veel hout en veel verschillende kleuren. Het deed ons wel wat denken aan Key West maar dan iets minder kitscherig.

Om 14:00 uur waren we terug bij de auto om onze weg te vervolgen naar het strand, zo'n 6 km verderop. Mads
wilde natuurlijk graag zijn nieuwe bodyboard uitproberen op de golven. Het was er niet druk, dat komt natuurlijk ook omdat de kilometers met strand eindeloos zijn! Het weer was nog steeds prima te noemen, een fris windje stak op maar dat was wel lekker. Zoals bekend zijn de Hoesjes echter geen échte strandmensen en sloeg de verveling na een uurtje wel toe.

Het was tijd om te gaan shoppen: op naar de  Premium Outlet! De navigatie stuurde ons eerst naar de verkeerde locatie maar na navraag bij de Burger King hadden we het snel gevonden. Niet echt veel gekocht: een paar shirts en Vans schoenen voor Mads en ook Harm heeft een paar shirts gescoord en nog een extra zwembroek, een bescheiden start maar er komen nog vele Shopping-kansen voorbij de komende weken.
bescheiden toch?
Overigens is deze outlet niet heel bijzonder, zeker ook omdat alles naast elkaar ligt en je dus veel moet lopen. Dat vinden de Amerikanen (en ook wij) niet echt prettig bij 35 °C.  Om 18:10 uur waren we weer thuis en hebben we heerlijke Bubba burgers gebakken! De kwaliteit van deze burgers is echt ongeëvenaard en het absolute hoogtepunt van deze dag! Een aanrader voor iedereen die zelf wil bbq-en in de USA.

Na het eten nog even een korte wandeling gemaakt door de buurt en nog wat geplonsd in het zwembad. Tijd voor de nachtrust!