zondag 13 augustus 2017

Bahama's in piratenstijl

Zaterdag 11 augustus 92 °F (35 °C)

De eerste vraag is natuurlijk: "Hoe verloopt de eerste nacht op een cruiseschip?" Nou, dat was super! Van het varen merk je helemaal niks en de bedden zijn prima. De temperatuur was aangenaam, zelfs een beetje kil te noemen. We hebben alledrie heerlijk geslapen in ieder geval! Om 7:15 uur waren we wakker en het uitzicht op de zee was adembenemend! We zagen nog twee cruiseschepen naderen en in de verte was Nassau (grootste eiland van de eilandengroep De Bahama's) al zichtbaar. We hebben rustig opgestart en rond 08:30 uur vertrokken naar deck 11, restaurant Cabanas. Het was druk maar nog genoeg tafeltjes vrij. Het ontbijt wordt in drie restaurants geserveerd en daarnaast is ook roomservice beschikbaar. Het assortiment was erg uitgebreid en get smaakte allemaal erg lekker. Zelfs de verse wafels hebben de vorm van Mickey Mouse...Tijdens het ontbijt werd het schip vastgelegd aan de kade. We waren het 2e schip die had aangelegd; later op de dag volgde er nog drie. Onze boot is trouwens wel echt de mooiste en ook de grootste die we hebben gezien. Check op internet maar Disney Dream Cruiseline en je zult de foto's en video's wel vinden...

Vanaf 09:30 uur konden we van boord om Nassau te verkennen. Dat vonden wij een bittere teleurstelling. Er is veel leegstand, kapotte huizen en opdringerige taxichauffeurs. Als je de pier oploopt wordt je letterlijk van alle kanten belaagd door mensen die iets willen verkopen. Dat gaat van diamanten tot koetstochten. Wij hadden verder geen excursies geboekt; enerzijds omdat het erg duur was en anderzijds omdat wij niet zo van de ellenlange boottochten enzo zijn. Daarnaast werden we op de boot gewaarschuwd voor illegale aanbieders van tochten, jetskiverhuur en oplichters.

Enfin, we gingen op zoek naar de "Grand Staircase", volgens de reisgidsen het enigste hoogtepunt van de stad. Dit was inderdaad leuk om te zien; het was een soort van rots met prachtige bomen en planten met daartussen een stenen trap en een kleine waterval. De achtergrond van dit gebeuren is ons niet bekend; dat konden we natuurlijk uitgelegd krijgen tegen betaling door mensen die daar rondliepen maar daar hebben wij geen gebruik van gemaakt. Het was inmiddels erg warm en drukkend weer, de stortbui die volgde bracht daarin niet echt verkoeling. We besloten terug te lopen naar de hoofdstraten en daar op zoek te gaan naar het Hardrock Café; deze zit op onverklaarbare reden op dit eiland... We wilden natuurlijk een pin kopen voor de verzameling die we inmiddels hebben op de ketting van Mads. We konden het niet echt vinden en kwamen zodoende terecht in allerlei toeristische winkeltjes met de gebruikelijke t-shirts en andere prut.

Opvallend zijn de vele diamant- en juwelierszaken, waar kostbare juwelen en dure horloges verkocht worden tegen taxfree prijzen. We hebben even gekeken maar de prijzen waren nog steeds erg hoog. Rolex en Breitling horloges passen nou eenmaal niet in ons budget...
Uiteindelijk hebben we het Hardrock Café gevonden en daar even wat gedronken. Echt gezellig was het niet maar we konden wel ff met het thuisfront communiceren over Whats App omdat we daar free WiFi hadden. De inrichting was erg minimaal voor Hardrock begrippen, de minste die we tot nu toe hebben gezien.

Om 12:45 uur waren we terug op de boot, Nassau hebben we gezien, beleefd en afgestreept zullen we maar zeggen. Direct zijn we doorgegaan naar het buffet voor de lunch. Eerst zaten we bij het verkeerde restaurant; daar konden we a la carte eten. Daar hadden we geen zin in, liever een buffetje!
Het wordt eentonig maar ook dit was weer prima voor elkaar, geen wachtrijen en prima eten!

Mads wilde graag nog even zwemmen op het deck dus we hebben lekker een uurtje in de bakkende zon gelegen. Hier geen Europese toestanden met handdoeken op bedjes; er is voor iedereen genoeg aanbod. Uiteraard zijn er natuurlijk ook veel gasten op excursie gedurende de dag, dat maakt het relatief rustig op het schip. Het zwembad is echter wel wat klein, we weten nu waar de term "pierenbadje" vandaan komt! Gedurende de dag kwamen we steeds meer mensen tegen in piratenkleding, het avondfeest stond namelijk in het teken van de film "Pirates of the Caribbean"! Het is dan gebruikelijk om je enigszins te kleden in stijl. Iedereen krijgt een bandana van Disney maar daarmee val je natuurlijk niet echt op, maar daarover later meer...

Ook nog even het Recreation Deck bezocht voor een rondje midgetgolf en een potje tafeltennis. Echt geinig dat dit allemaal (gratis) gedaan kan worden.

Hierna even naar de kamer terug gegaan om wat af te koelen. Even lekker relaxen met een spelletje op de tablet en voetbal kijken. Zelfs hier op de Bahama's is dit op de televisie, de mannen hebben gewoon Heracles-Ajax liggen kijken op bed. Het moet toch niet gekker worden. Balen was wel dat ze vermoedden dat hiervoor PSV er op was geweest, dus als we dat geweten hadden, waren we vast al eerder op de kamer geweest.... Maar dat terzijde, de dag van de mannen was weer goed, want Ajax heeft verloren (sorry Ajax fans) en PSV gewonnen.

We hadden nog een uurtje voor we weer mochten aanschuiven voor het diner. We besloten het Midship Detective spel te spelen. Echt briljant! Bij één van de 2 stations op het schip moest je je aanmelden en kreeg je een detective kaart. Hier zit een soort van chip in waarmee je over het hele schip schilderijen kunt laten bewegen. Er zijn 3 verschillende mysteries die opgelost moeten worden. Wij kozen voor één van de makkelijke, "De zaak van de geplunderde schilderijen". Op zo'n beetje elke verdieping hangen schilderijen die je kunt activeren door de kaart ervoor te houden. Bij de ene moet je met een vergrootglas zoeken naar aanwijzingen, bij een andere touwtjes van kisten doorbranden, etc. Echt super leuk gemaakt. Mads vond het fantastisch en wij zelf eigenlijk ook wel... Als we morgen tijd hebben doen we denk ik de moeilijke ook nog maar een keer. Gelukkig hebben we uiteindelijk de dief ontmaskerd en in de cel gezet! Kan iedereen vannacht weer rustig slapen!

Daarna naar Enchanted Garden voor ons diner van deze avond. Het is een beetje een tuin-achtige setting met zoete kleurtjes, lampjes en een fonteintje... Wij zaten al aan het hoofdgerecht toen onze Pennsylvania-vrienden aanschoven. Het eten was weer prima, al had Harm een ietwat verkeerde keuze gemaakt. Hij dacht dat hij kipfilet zou kregen, maar het was een kippenpoot...En insiders weten dat Harm NIET van vlees op bot houdt...

Ook bij het diner keken we onze ogen uit, wat hebben mensen toch allemaal aan piratenkleding en -attributen meegesleept voor deze avond! Het lijkt wel carnaval!!! En niet alleen de kinderen hoor...

Na het eten nog heel even terug naar de kamer en dan hop hop weer door naar de bioscoop voor de gloednieuwe film Cars3. Wel in het Engels uiteraard, maar dat mag de pret niet drukken. Vanochtend hadden we bij het ontbijt al wat zakjes chips meegenomen en met een bekertje cola komen we de film wel door! Het was een leuke film, alleen Mads was wel heel erg moe... Hij wilde naar bed, maar dat kon natuurlijk nog niet, want het vuurwerk moest nog komen en daar had hij zich vantevoren zo op verheugd. Eenmaal buiten op het dek na de film, was de vermoeidheid al wel weer wat gezakt en hebben we gekeken naar een (vrij slecht) stukje theater met Jack Sparrow en wat piraten, gevolgd door een wel heel mooi vuurwerk. Toch blij dat we nog even doorgezet hadden! Na afloop nog heel even meegedanst op de beats van de Pirate Party en toen lekker naar de kamer. Mads sliep binnen 5 minuten en ik haalde nog even een klein hapje voor Harm en mij bij het piratenbuffet. Er lag weer genoeg, maar het was er best druk. Een paar stukjes wrap en een lekker toetje gingen er wel in. Nog even een drankje en dit verslag schrijven en dan vallen onze luikjes ook wel dicht...

Als we morgen wakker worden, liggen we als het goed is voor anker bij Castaway Cay, het privé eiland van Disney voor een dagje zon, zee en strand! Maar helaas ook alweer de laatste volle dag op de cruise...